hello! Im Sim Simi
===
My Blogzz Hamzy




Sugar Glider (Gula Peluncur)
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Kingdom:Animalia
Filum:Chordata
Kelas:Mammalia
Infraclass:Marsupialia
Order:Diprotodontia
Keluarga:Petauridae
Genus:Petaurus
Spesies:P. breviceps
Nama binomial
Petaurus breviceps
Waterhouse , 1839
Gula pelbagai semulajadi peluncur:
Merah:P. b. breviceps
Biru:P. b. longicaudatus
Dk Hijau:P. b. Ariel
Emas:P. b. flavidus
Magenta:P. b. papuanus
Lt Green:P. b. tafa
Hitam:P. b. biacensis





  SEBAGAI PET

Gula gelungsur lelaki di atas meja
  • Di seluruh dunia, gelungsur gula adalah haiwan peliharaan domestik yang popular, tetapi merupakan salah satu daripada haiwan yang paling biasa didagangkan liar dalam perdagangan haiwan peliharaan haram, di mana haiwan dipetik terus dari habitat semula jadi mereka. Di Australia, glider gula boleh disimpan di Victoria, South Australia dan Wilayah Utara tetapi tidak Western Australia, New South Wales, AKTA atau Tasmania
  • Glider gula adalah popular sebagai haiwan peliharaan di Amerika Syarikat, di mana mereka dibesarkan dalam jumlah yang besar. Kebanyakan negeri dan bandar-bandar membolehkan glider gula sebagai haiwan kesayangan, dengan beberapa pengecualian termasuk California , Hawaii , Alaska ,Pennsylvania dan Massachusetts .



Petaurus breviceps Petauro dello zucchero.jpg
Squirrel-Glider-at-Lone-Pine.jpg                         

   HABITAT

  • Glider gula boleh didapati di seluruh bahagian utara dan timur tanah besar Australia,serta pulau-pulau di sekitar Tasmania, Papua New Guinea, dan Indonesia. 
  • Mereka boleh ditemui di mana-mana hutan di mana terdapat bekalan makanan tetapi yang biasa ditemui di hutan dengan pokok-pokok kayu putih. Mereka adalah pada waktu malam, bermakna mereka tidur dalam sarang mereka pada waktu siang dan aktif pada waktu malam. 
  • Pada waktu malam, mereka memburu untuk serangga dan vertebratakecil dan makanan daripada sap manis spesis tertentu pokok-pokok kayu putih, akasiadan gusi.
  • Gelungsur angin gula dinamakan bagi keutamaan untuk makanannectarous dan keupayaan untuk meluncur melalui udara, seperti tupai terbang.
  • Apabila habitat yang sesuai hadir, glider gula boleh dilihat 1 setiap 1,000 meter persegidengan syarat bahawa terdapat lubang pokok tersedia untuk tempat tinggal.
  •  Mereka hidup dalam kumpulan sehingga lapan orang dewasa, ditambah musim semasa muda,semua perkongsian sarang dan mempertahankan wilayah mereka, satu contoh membantu pada sarang.
  •  Seorang lelaki dewasa yang dominan akan menandakan wilayah dan ahli-ahli kumpulan dengan air liur dan bau yang dihasilkan oleh kelenjar berasingan pada dahi dan dada. Penceroboh yang kurang bau yang sesuai diusir dengan ganas.



|